Pruszków. Grupa TUS dla nastolatków: klasa 4-6 Szkoły Podstawowej

Czym jest TUS?
Trening Umiejętności Społecznych to pewien FORMA PRACY z dziećmi, młodzieżą, a także osobami dorosłymi, wywodząca się z psychologii behawioralno-poznawczej.
Jego głównym założeniem jest kształtowanie odpowiednich umiejętności, kompetencji i postaw przydatnych w społecznym funkcjonowaniu człowieka.
Te umiejętności społeczne mogą być związane z (za: Matczak, 2007):
- Percepcją społeczną – adekwatne spostrzeganie i rozumienie przeżyć, intencji i czuć innych osób, także po to, by prawidłowo oceniać sytuacje społeczne i adekwatnie zareagować;
- Taką wrażliwością społeczną, empatią;
- Znajomością obowiązujących w danej kulturze, środowisku norma społecznych i umiejętnością takiego doboru zachowań, by właściwie odnaleźć się w sytuacjach społecznych;
- rozwiązywaniem specyficznych problemów intra i interpersonalnych
- radzeniem sobie ze stresem;
- radzeniem sobie w sytuacjach konfliktowych;
- radzeniem sobie w sytuacjach, gdzie potrzebna jest postawa asertywna;
- autoprezentacją;
- wywieraniem wpływu na innych;
- komunikacją;
- współpracą;
- planowaniem działania i kontroli jego wykonania.
Dlaczego rozwój umiejętności społecznych jest tak ważny?
- Decydują o poziomie socjalizacji człowieka i jego dojrzałości do pełnienia różnych ról społecznych,
- Pomagają w osiąganiu celów życiowych (edukacyjnych, zawodowych, osobistych),
- Wspierają dobre relacje z innymi,
- Wspierają dobre relacje osoby z nią samą – czyli dobre samopoczucie we własnej skórze,
- Mają zdecydowanie duże znaczenie dla efektywnej nauki: pomagają w sukcesie „szkolnym”, adaptacji do środowiska, rówieśników, wymogów tego środowiska, sprzyjają samemu procesowi uczenia się.
Dodatkowo w tym ze względu na ogromne zapotrzebowanie spowodowane sytuacją epidemiczną zajęcia TUS zostaną wzbogacone o elementy naszego autorskiego Treningu Kontrolowania Złości, Agresji i Emocji Trudnych.
Kompetencje emocjonalne nie są tożsame z kompetencjami społecznymi, można je potraktować jako jeden ze składników umiejętności społecznych. Jest to składnik kluczowy, ponieważ dot. „żywiołów” odpowiedzialnych za przebieg interakcji społecznych, motywację do wchodzenia w interakcje społeczne i ich wynik.
Kompetencje emocjonalne mają naturę:
- sytuacyjną – potrzebujemy zastosować je w konkretnej sytuacji,
- intrapersonalną – dot. wewnętrznej głębi człowieka, jego wewnętrznego świata i obrazu.
Można powiedzieć, że kompetencje emocjonalne są skierowane zarówno do wewnątrz człowieka jak i świata innych ludzi i to właśnie one decydują o pełni doświadczania życia i świata.
Cele i założenia Treningu Kontrolowania Złości, Agresji i Emocji Trudnych
Zadaniem Treningu Kontrolowania Złości, Agresji i Emocji Trudnych jest kształtowanie odpowiednich umiejętności emocjonalnych związanych z:
- skutecznym radzeniem sobie z własnymi trudnymi emocjami jak np. złość, przerażenie, strach, smutek, rozpacz
- elastycznym dopasowywaniem się do sytuacji społecznej, gdy w grę wchodzą trudne emocje,
- radzeniem sobie w sytuacjach stresowych i trudnych.
Każdy uczestnik otrzymuje:
- skoroszyt, w którym przechowywuje materiały otrzymywane na zajęciach
- różne materiały wspierające nabywanie umiejętności
Termin: od połowy września 2022 (zebrania się grupy) w każdy wtorek o godz. 18:10, 4 spotkania w miesiącu po ok. 45 minut.
Miejsce: Pruszków
Koszt udziału: 85 zł/zajęcia pojedyncze - przy płatności oddzielnie za każde zajęcia, pakiet 4 zajęć (1 miesiąc) 280 zł (70 zł/zajęcia)
Kontakt i zapisy:
e-mail: biuro@centrumsens.pl
tel.: 733-090-988