Tarnów. Kurs Trening Umiejętności Społecznych (TUS) 27-28.09.2025

Zostań Trenerem Umiejętności Społecznych i Życiowych. Zdobądź certyfikat ukończenia kursu Trening Umiejetności Społecznych (TUS).
Już jesienią 2025 r. kurs TUS stacjonarnie w Tarnowie.
Informacje organizacyjne:
Tytuł kursu: "Trening Umiejętności Społecznych – efektywne kształtowanie kluczowych umiejętności psychospołecznych oraz życiowych"
Forma: kurs stacjonarny
Liczba godzin: (30 godzin dydaktycznych) w tym 20 godzin w formie warsztatów stacjonarnych
Termin: 27-28.09.2025 w godz. 9:00-16:00
Miejsce: Klub Gwiazda w Tarnowie, ul. Kopernika 7
Cena: 690,00 zł / os.
UWAGA! Po zakończonym szkoleniu każdy z uczestników otrzyma roczny dostęp do kursu TUS w formie nagrań video, który znajduje się na platformie edukacyjnej Centrum SENS.
Kurs TUS organizowany przez Centrum SENS to:
- jeden z najchętniej wybieranych kursów doskonalących dla nauczycieli
- praktyczny, wyposażający przede wszystkim w umiejętności prowadzenia TUS
- bogaty w materiały merytoryczne, ale przede praktyczne gotowce jak Konspekty, plany pracy, Algorytmy zachowań, karty wyzwań, karty dydaktyczno-terapeutyczne do prowadzenia TUS
W ramach udziału w kursie każdy uczestnik:
- bierze udział w warsztatach stacjonarnych w wymiarze 20 godzin dydaktycznych w Tarnowie w terminie 27-28.09.2025
- na ok. 2 tygodnie przed warsztatami stacjonarnymi otrzyma materiały merytoryczne odpowiadające 10 godzin dydaktycznym kursu w formie wykładów (część teoretyczna) - należy zapoznać się z nimi przed spotkaniem na żywo, gdyż teoria stanowi bazę do pracy warsztatowej
- po szkoleniu otrzyma roczny dostęp do kursu w formie video na platformie edukacyjnej Centrum SENS, co stanowi cenne podsumowanie i uzupełnienie do warsztatów stacjonarnych
- otrzyma bogate materiały merytoryczne, warsztatowe jak i pakiet gotowców" jak Algorytmy zachowań, plany pracy, Konspety zajęć, karty dydaktyczno-terapeutyczne do prowadzenia TUS, narzęzia diagnozy i ewaluacji
- otrzyma autorskie konspekty zajęć TUS "Gotowe zajęcia TUS", zawierające 12 konspektów zajęć wraz z pełnymi pomocami, umożliwiającymi przeprowadzenie zajęć jak np. gry czy Algorytmy (są to inne materiały niż zawarte w kursie)
- otrzyma dodatowe plany pracy wraz z niezbędną dokumentacją do przygotowania i zrealizowania planu pracy TUS
- ma możliwość dołączenia do zamkniętej grupy trenerskiej na Facebooku dedykowanej dla absolwentów Centrum SENS z zakresu TUS - celem grupy jest wymiana doświadczeń, wzajemne inspirowanie się oraz budowanie społeczności trenerów TUS
- ma możliwość korzystania z konsultacji w formie videokonferencji organizowanych co miesiąc w wymiarze 3 godzin dydaktycznych - celem spotkań jest wsparcie w trudnych przypadkach (np. brak pomysłów na trudną grupę), wymiana doświadczeń, wspieranie w rozwoju jako trener TUS
Kurs kończy się uzyskaniem certyfikatu i przygotowuje do:
- tworzenia programów zajęć indywidualnych oraz grupowych z zakresu Treningu Umiejętności Społecznych,
- prowadzenia Treningów Umiejętności Społecznych w formie indywidualnej oraz grupowej z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, także z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi z zaburzeniami i niepełnosprawnością, jak również z zaburzeniami psychicznymi.
Otrzymają Państwo od nas 3 certyfikaty:
- Certyfikat Sens ukończenia kursu Trening Umiejętności Społecznych – efektywne kształtowanie kluczowych umiejętności społecznych oraz życiowych oraz uzyskania certyfikatu Trenera Umiejętności Społecznych i Życiowych (na jednym dyplomie)
- Zaświadczenie o ukończeniu kursu i nabyciu wiedzy i umiejętności - (zaświadczenie zabezpieczone znakiem holograficznym z indywidualnym numerem)
Każdy uczestnik otrzymuje bogate materiały teoretyczne, warsztatowe oraz szereg "gotowcy", m.in. :
- Kompendium Trenera Umiejętności Społecznych i Życiowych
- materiały warsztatowe - pomocne w trakcie odbywania szkolenia
- Algorytmy zachowań (do wykorzystania podczas prowadzenia zajęć TUS)
- Karty wyzwań
- Karty generalizacji
- Różnorodne ujęcia Tematów TUS dla różnych grup wiekwych i problemowych
- Scenariusze scenek modelowych (do wykorzystania podczas prowadzenia zajęć TUS)
- Konspekty zajęć (do wykorzystania podczas prowadzenia zajęć TUS)
- Plany pracy (do wykorzystania podczas prowadzenia zajęć TUS
- Bank ćwiczeń oraz gotowe gry, zabawy, ćwiczenia
- Karty dydaktyczno-terapeutyczne pomocne podczas prowadzenia TUS
- Narzędzia diagnozy i ewaluacji
Jesteśmy instytucją szkoleniową, która posiada w statucie zapis o doskonaleniu nauczycieli, co uprawnia uczestników do ubiegania się o zwrot środków za szkolenie z funduszu przeznaczonego w placówkach na doskonalenie nauczycieli jak również wystawiamy faktury dla placówek oświatowych – art. 70a ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 z późn. zm.).
PROGRAM:
Część teoretyczna. Teoretyczne podstawy prowadzenia Treningu umiejętności społecznych (10 godzin)
1. Główne założenia Treningu Umiejętności Społecznych:
- Czym jest TUS
- Geneza, autor podejścia
- Cele prowadzenia TUS
- Korzyści prowadzenia TUS
- Założenia TUS
- Model nabywania oraz kształtowania umiejętności wg A. Goldsteina
2. Grupy odbiorców Treningu umiejętności społecznych:
- Czy tylko osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?
- TUS z dziećmi wieku przedszkolnym
- TUS z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
- TUS z dziećmi starszymi oraz młodzieżą
- TUS dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- TUS dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie
- TUS dla osób z niepełnosprawnościami
- TUS dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
3. Prawidłowości w rozwoju społeczno-emocjonalnym jednostki:
- Fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego człowieka
- Zaburzenia w rozwoju społeczno-emocjonalnym,
- Problemy emocjonalne i społeczne wynikające z deficytów, zaburzeń lub niepełnosprawności osoby
4. Podstawy psychologii poznawczej w kontekście prowadzenia TUS
5. Podstawy psychologii emocji i motywacji w kontekście prowadzenia TUS:
- Spójny system motywowania grupy – skrzynka z narzędziami motywacyjnymi
6. Podstawy psychologii uczenia się w kontekście prowadzenia TUS
7. Podstawy psychologii modyfikacji zachowań w kontekście prowadzenia TUS
8. Podstawy prowadzenia grup – elementy psychologii procesów grupowych:
- Fazy rozwoju grupy i ich cele, zagrożenia
- Role grupowe i związane z nimi problemy
- Trudne sytuacje w pracy z grupą
- Ja jako trener TUS – osobowość, nastawienie, wizja
9. Najważniejsze zasady prowadzenia Treningu umiejętności społecznych:
- Modelowanie
- Tworzenie algorytmów zachowań
- Odgrywanie ról
- Sesja informacji zwrotnej
- Generalizacja - w jaki sposób doprowadzać do generalizacji umiejętności i jej transferu w innych sytuacjach życiowych
- Tematy TUS, ich cele oraz wynikające z nich konsekwencje dla prowadzącego, czyli czy jesteś na to gotowy?
Część praktyczna (20 godzin):
1. Prowadzenie TUS:
- Etapy prowadzenia zajęć
- Metody i formy pracy
- Różnorodne ćwiczenia, gry i zabawy terapeutyczne wykorzystywane podczas prowadzenia TUS
- Różnorodne formy i materiały terapeutycznye wykorzystywane podczas prowadzenia TUS
- Pomoce i rekwizyty
2. Role-playing oraz transfer umiejętności – kluczowe aspekty TUS:
- Algorytmy zachowań – przygotowujemy „gotowce” na zajęcia
- Przygotowanie i odegranie scenariuszy zachowań/scenek modelowych
- Planowanie procesu generalizacji umiejętności i transferu w innych sytuacjach życiowych
3. Zanim zaczniesz pracować, czyli planowanie prowadzenia TUS:
- Badanie potrzeb, ich analiza
- Określenie celów długoterminowych oraz krótkoterminowych prowadzenia TUS z wykorzystaniem modelu wyznaczania celów SMART
- Współpraca z rodziną jako klucz do sukcesu
- Spójny system motywowania grupy – skrzynka z narzędziami motywacyjnymi
4. Plany pracy oraz konspekty zajęć:
- Plan pracy jako odpowiedź na potrzeby grupy
- Opracowanie odpowiedniego do grupy systemu motywacyjnego
- Dobór kluczowych umiejętności dla grupy
- Dobór odpowiednich ćwiczeń, gier, etc. dla grup wiekowych oraz stopnia niepełnosprawności
- Opracowanie planu pracy z grupą
- Opracowanie konspektów zajęć.