Centrum Szkoleniowo – Terapeutyczne SENS

Sens i istota znajdowały się nie gdzieś poza rzeczami, ale w nich, we wszystkim.

Hermann Hesse

Akademia SENS Warsztat pracy nauczyciela

 

Cel główny szkolenia:

Kształtowanie kompetencji wychowawczych  u osób pracujących z dziećmi i młodzieżą

 

Cele szczegółowe:

  • Poszerzenie wiedzy nt. przydatnych narzędzi psychologicznych potrzebnych w pracy nauczyciela

  • Poznanie metod wpływających na efektywność pracy nauczyciela i jego satysfakcję

  • Poznanie technik i metod elastycznego i efektywnego komunikowania się ze współpracownikami, rodzicami oraz wychowankami

  • Przećwiczenie poznanych technik i metod

  • Wypracowanie sposobów radzenia sobie z realnymi trudnymi sytuacjami zgłaszanymi przez uczestników

  • Wypracowanie indywidualnego stylu wychowania

  • Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk między uczestnikami

 

Profil uczestnika:    

  • Nauczyciele

  • Pedagodzy

 

Przebieg kursu:

1 spotkanie to 1 moduł składający się z:

  • warsztaty po 3 godziny dydaktyczne

  • treningu kompetencji po 2 godziny dydaktyczne

Łącznie: 5 godzin dydaktycznych

 

Sugerujemy połączyć wszystkie moduły w całościowy kurs (uczestnicy otrzymują wtedy Certyfikaty ukończenia Akademii  SENS Warsztat pracy nauczyciela  o łącznej liczbie 50 godzin dydaktycznych.

Istnieje możliwość indywidualnego komponowania programu oraz skorzystania z pojedynczych modułów.

 

Formy pracy:

  • Studia przypadków

  • Symulacje

  • Syndykaty problemowe

  • Coaching grupowy

  • Technika „koszyka”

  • Action learning

  • Grupy dyskusyjne

  • Wykłady z elementami dyskusji

 

Program kursu Akademia SENS Warsztat pracy nauczyciela

Moduł 1: Moje zasoby jako nauczyciela - Indywidualny styl zarządzania zespołem

  • Style wychowania i komunikacji

  • Postawa wychowawcy

  • Rozpoznanie własnego stylu: jego zalet i wad

  • Modyfikacja i wypracowywanie własnego unikalnego i skutecznego stylu wychowania

  • Trening efektywnego wykorzystywania swojego stylu wychowania

  • System wartości, które przekazuję wychowankom

  • Budowanie spójnego systemu wartości i skutecznego jego przekazu wychowankom

  • Czy i jak mogę ich ochronić przed zagrożeniami współczesnego świata

 

Moduł 2: Miejsce dziecka w świecie, w grupie oraz Budowanie grupy i wspieranie indywidualności

  • Rozpoznanie typowych zachowań na danym etapie rozwoju dziecka/nastolatka

  • „Okulary” na ADHD

  • Diagnoza jednostki

  • Rozpoznanie poziomu „dojrzałości”  dziecka/nastolatka w grupie rówieśniczej

  • Zasoby dziecka/nastolatka

  • Zwracanie uwagi i reagowanie na potrzeby

  • Jak rozmawiać z dzieckiem/nastolatkiem o jego potrzebach

  • Jak wspierać dziecko/nastolatka: nieśmiałego, lękliwego, agresywnego, konfliktowego

  • Wpływ zachowania jednostki na grupę: profilaktyka, niwelowanie złego wpływu, wspieranie dobrych przykładów

  • Diagnoza grupy

  • Zasoby grupy

  • Zwracanie uwagi i reagowanie na potrzeby grupy

  • Określenie mocnych i słabych stron grupy i jednostki

  • Budowanie grupy przez cele

  • Trening budowanie grupy  przez cele

  • Budowanie grupy poprzez zadania

  • Trening budowanie grupy  przez cele

  • Budowanie grupy w zabawie

  • Trening budowanie grupy w zabawie/dzialaniu

 

Moduł 3: Wyznaczanie dzieciom/nastolatkom granic oraz elementy asertywnej komunikacji z wychowankami i ich rodzicami

  • Dlaczego potrzebujemy granic

  • W jaki sposób dobrze wyznaczyć granice

  • Narzędzia pomocne w wyznaczaniu granic

  • Trening wyznaczania granic

  • Poznanie gier i zabaw pomocnych w wyznaczaniu granic

  • Poznanie podstawowych „narzędzi” asertywnej komunikacji z wychowankami i rodzicami

  • Komunikacja werbalna i niewerbalna

  • Jak „czytać” wysyłane sygnały

 

Moduł 4: Porozumienie bez przemocy – porozmawiajmy jak rozmawiać

  • Każdy z nas inaczej widzi świat – jak poznać i zrozumieć „świat” drugiego człowieka (ucznia, jego rodzica)

  • Wywieranie wpływu na rodzica w kwestiach kluczowych z punktu widzenia rozwoju ucznia i dobra grupy

  • Przećwiczenie narzędzi komunikacyjnych przydatnych w rozmowie z uczniami i rodzicami

  • Jak rozmawiać o „trudnych” sprawach z uczniamii rodzicami

  • Podstawy empatycznego języka

  • Jak używać empatycznego języka w rozmowie dziećmi/nastolatkami

  • Jak używać empatycznego języka w rozmowie z rodzicami

  • Trening mówienia tak, by dzieci/nastolatki i ich rodzice chcieli słuchać

 

Moduł 5: Emocje, lęk i strach – jak o nich rozmawiać, jak reagować

  • Inteligencja emocjonalna

  • Zachowanie to język emocji

  • Emocje jako nośniki potrzeb

  • Zasady kształtowania zdrowej emocjonalności 

  • Świadomość własnych emocji i ich wpływu na zachowanie nauczyciela

  • Kontrola i wyrażanie własnych emocji

  • Modelowanie i uczenie dzieci rozpoznania, kontroli i wyrażania emocji w społecznie akceptowany sposób

  • Gry i zabawy na emocje

  • Jak pomóc dziecku/nastolatkowi odróżnić lęk od strachu

  • Co to jest syndrom dezaprobaty rodzicielskiej i wychowawczej

  • Jaki jest jego wpływ na życie dziecka/nastolatka

  • W jaki sposób przepracować z dzieckiem/nastolatkiem lęk

  • Gry i zabawy terapeutyczne

 

Moduł 6: Agresja i konflikty – sposoby poradzenia sobie

  • Określenie, jakie problemy dziecka/nastolatka powinny zastanowić nauczyciela oraz rodzica.

  • Poznanie sytuacji trudnych dla ucznia oraz co może być dla niego „sytuacją trudną”.

  • Poznanie reguł reagowania na agresję 

  • Przedstawienie technik skutecznych na wyciszanie agresji, radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi

  • Praktyczne umiejętności ułatwiające radzenie sobie z konfliktami i zachowaniami agresywnymi, zarówno w wymiarze indywidualnej pracy, jak i pracy z grupą

  • Poznanie i przećwiczenie gier, zabaw i ćwiczeń służących rozwiązywaniu konfliktów i przeciwdziałaniu agresji

 

Moduł 7: Wykorzystanie technik relaksacyjnych w pracy nauczyciela

  • Poznanie różnych technik relaksacyjnych (wizualizacja, muzyka, ćwiczenia fizyczne, techniki oddechowe)

  • Przećwiczenie poznanych technik

  • Wykorzystanie elementów gimnastyki mózgu

  • Ćwiczenia zawierające elementy gimnastyki mózgu

  • W jaki sposób wprowadzać grupę w stan relaksu

  • Uczenie dzieci świadomego  relaksowania się

  • Gry i zabawy inspirowane technikami relaksacyjnymi

  • Wypracowanie scenariusza zajęć „W krainie spokoju”

 

Moduł 8: Zestresowany i wypalony zawodowo nauczyciel – profilaktyka

  • Rozpoznanie syndromu wypalenia zawodowego

  • Skutki przewlekłego stresu

  • Sposoby przeciwdziałania wypaleniu

  • Techniki radzenia sobie ze stresem i jego wpływem na jakość pracy i motywację

  • Rozpoznanie i przepracowanie indywidualnego wzorca reakcji na stres

  • Zmiana sposobu patrzenia na stres i problemy

 

Moduł 9: Uczenie odpowiedzialności i sprawstwa

  • Dlaczego w wychowywaniu tak ważne jest kształtowanie charakteru

  • Jak kształtować dobre nawyki

  • Blokowanie potrzeby samorealizacji dziecka/nastolatka to zaproszenie do chorób i zaburzeń – jak mądrze wspierać

  • Jak uczyć dzieci odpowiedzialności

  • Mechanizm konsekwencji zamiast kar i nagród

  • Uczenie umiejętności dokonywania wyborów

  • Jak zachęcać do mądrej samodzielności i eksploracji świata

 

Moduł 10: Elementy terapii w pracy nauczyciela

  • Umiejętność rozpoznania trudnych/problemowych sytuacji, zachowań u ucznia

  • Poznanie możliwości zastosowania technik terapeutycznych bazujących na zabawie

  • Techniki wykorzystujące fantazję

  • Techniki oparte na opowiadaniu historii

  • Techniki ekspresji poprzez sztukę

  • Techniki zabawowe z wykorzystaniem kukiełek

  • Techniki wykorzystujące zabawki i przedmioty

  • Techniki zabawy grupowej

  • Techniki wykorzystujące rysunek

  • Przećwiczenie wybranych metod

 

Cena:

  • Cena brutto za jedno spotkanie (warsztat + trening kompetencyjny) dla rady pedagogicznej jest negocjowana indywidualnie: jest zależna od liczby uczestników oraz wybranego tematu.

  • W przypadku chęci udziału rady pedagogicznej w całości lub większej części modułów – zniżki na każdym module

 

Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.