Akademia SENS Warsztat pracy nauczyciela
Cel główny szkolenia:
Kształtowanie kompetencji wychowawczych u osób pracujących z dziećmi i młodzieżą
Cele szczegółowe:
-
Poszerzenie wiedzy nt. przydatnych narzędzi psychologicznych potrzebnych w pracy nauczyciela
-
Poznanie metod wpływających na efektywność pracy nauczyciela i jego satysfakcję
-
Poznanie technik i metod elastycznego i efektywnego komunikowania się ze współpracownikami, rodzicami oraz wychowankami
-
Przećwiczenie poznanych technik i metod
-
Wypracowanie sposobów radzenia sobie z realnymi trudnymi sytuacjami zgłaszanymi przez uczestników
-
Wypracowanie indywidualnego stylu wychowania
-
Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk między uczestnikami
Profil uczestnika:
-
Nauczyciele
-
Pedagodzy
Przebieg kursu:
1 spotkanie to 1 moduł składający się z:
-
warsztaty po 3 godziny dydaktyczne
-
treningu kompetencji po 2 godziny dydaktyczne
Łącznie: 5 godzin dydaktycznych
Sugerujemy połączyć wszystkie moduły w całościowy kurs (uczestnicy otrzymują wtedy Certyfikaty ukończenia Akademii SENS Warsztat pracy nauczyciela o łącznej liczbie 50 godzin dydaktycznych.
Istnieje możliwość indywidualnego komponowania programu oraz skorzystania z pojedynczych modułów.
Formy pracy:
-
Studia przypadków
-
Symulacje
-
Syndykaty problemowe
-
Coaching grupowy
-
Technika „koszyka”
-
Action learning
-
Grupy dyskusyjne
-
Wykłady z elementami dyskusji
Program kursu Akademia SENS Warsztat pracy nauczyciela
Moduł 1: Moje zasoby jako nauczyciela - Indywidualny styl zarządzania zespołem
-
Style wychowania i komunikacji
-
Postawa wychowawcy
-
Rozpoznanie własnego stylu: jego zalet i wad
-
Modyfikacja i wypracowywanie własnego unikalnego i skutecznego stylu wychowania
-
Trening efektywnego wykorzystywania swojego stylu wychowania
-
System wartości, które przekazuję wychowankom
-
Budowanie spójnego systemu wartości i skutecznego jego przekazu wychowankom
-
Czy i jak mogę ich ochronić przed zagrożeniami współczesnego świata
Moduł 2: Miejsce dziecka w świecie, w grupie oraz Budowanie grupy i wspieranie indywidualności
-
Rozpoznanie typowych zachowań na danym etapie rozwoju dziecka/nastolatka
-
„Okulary” na ADHD
-
Diagnoza jednostki
-
Rozpoznanie poziomu „dojrzałości” dziecka/nastolatka w grupie rówieśniczej
-
Zasoby dziecka/nastolatka
-
Zwracanie uwagi i reagowanie na potrzeby
-
Jak rozmawiać z dzieckiem/nastolatkiem o jego potrzebach
-
Jak wspierać dziecko/nastolatka: nieśmiałego, lękliwego, agresywnego, konfliktowego
-
Wpływ zachowania jednostki na grupę: profilaktyka, niwelowanie złego wpływu, wspieranie dobrych przykładów
-
Diagnoza grupy
-
Zasoby grupy
-
Zwracanie uwagi i reagowanie na potrzeby grupy
-
Określenie mocnych i słabych stron grupy i jednostki
-
Budowanie grupy przez cele
-
Trening budowanie grupy przez cele
-
Budowanie grupy poprzez zadania
-
Trening budowanie grupy przez cele
-
Budowanie grupy w zabawie
-
Trening budowanie grupy w zabawie/dzialaniu
Moduł 3: Wyznaczanie dzieciom/nastolatkom granic oraz elementy asertywnej komunikacji z wychowankami i ich rodzicami
-
Dlaczego potrzebujemy granic
-
W jaki sposób dobrze wyznaczyć granice
-
Narzędzia pomocne w wyznaczaniu granic
-
Trening wyznaczania granic
-
Poznanie gier i zabaw pomocnych w wyznaczaniu granic
-
Poznanie podstawowych „narzędzi” asertywnej komunikacji z wychowankami i rodzicami
-
Komunikacja werbalna i niewerbalna
-
Jak „czytać” wysyłane sygnały
Moduł 4: Porozumienie bez przemocy – porozmawiajmy jak rozmawiać
-
Każdy z nas inaczej widzi świat – jak poznać i zrozumieć „świat” drugiego człowieka (ucznia, jego rodzica)
-
Wywieranie wpływu na rodzica w kwestiach kluczowych z punktu widzenia rozwoju ucznia i dobra grupy
-
Przećwiczenie narzędzi komunikacyjnych przydatnych w rozmowie z uczniami i rodzicami
-
Jak rozmawiać o „trudnych” sprawach z uczniamii rodzicami
-
Podstawy empatycznego języka
-
Jak używać empatycznego języka w rozmowie dziećmi/nastolatkami
-
Jak używać empatycznego języka w rozmowie z rodzicami
-
Trening mówienia tak, by dzieci/nastolatki i ich rodzice chcieli słuchać
Moduł 5: Emocje, lęk i strach – jak o nich rozmawiać, jak reagować
-
Inteligencja emocjonalna
-
Zachowanie to język emocji
-
Emocje jako nośniki potrzeb
-
Zasady kształtowania zdrowej emocjonalności
-
Świadomość własnych emocji i ich wpływu na zachowanie nauczyciela
-
Kontrola i wyrażanie własnych emocji
-
Modelowanie i uczenie dzieci rozpoznania, kontroli i wyrażania emocji w społecznie akceptowany sposób
-
Gry i zabawy na emocje
-
Jak pomóc dziecku/nastolatkowi odróżnić lęk od strachu
-
Co to jest syndrom dezaprobaty rodzicielskiej i wychowawczej
-
Jaki jest jego wpływ na życie dziecka/nastolatka
-
W jaki sposób przepracować z dzieckiem/nastolatkiem lęk
-
Gry i zabawy terapeutyczne
Moduł 6: Agresja i konflikty – sposoby poradzenia sobie
-
Określenie, jakie problemy dziecka/nastolatka powinny zastanowić nauczyciela oraz rodzica.
-
Poznanie sytuacji trudnych dla ucznia oraz co może być dla niego „sytuacją trudną”.
-
Poznanie reguł reagowania na agresję
-
Przedstawienie technik skutecznych na wyciszanie agresji, radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi
-
Praktyczne umiejętności ułatwiające radzenie sobie z konfliktami i zachowaniami agresywnymi, zarówno w wymiarze indywidualnej pracy, jak i pracy z grupą
-
Poznanie i przećwiczenie gier, zabaw i ćwiczeń służących rozwiązywaniu konfliktów i przeciwdziałaniu agresji
Moduł 7: Wykorzystanie technik relaksacyjnych w pracy nauczyciela
-
Poznanie różnych technik relaksacyjnych (wizualizacja, muzyka, ćwiczenia fizyczne, techniki oddechowe)
-
Przećwiczenie poznanych technik
-
Wykorzystanie elementów gimnastyki mózgu
-
Ćwiczenia zawierające elementy gimnastyki mózgu
-
W jaki sposób wprowadzać grupę w stan relaksu
-
Uczenie dzieci świadomego relaksowania się
-
Gry i zabawy inspirowane technikami relaksacyjnymi
-
Wypracowanie scenariusza zajęć „W krainie spokoju”
Moduł 8: Zestresowany i wypalony zawodowo nauczyciel – profilaktyka
-
Rozpoznanie syndromu wypalenia zawodowego
-
Skutki przewlekłego stresu
-
Sposoby przeciwdziałania wypaleniu
-
Techniki radzenia sobie ze stresem i jego wpływem na jakość pracy i motywację
-
Rozpoznanie i przepracowanie indywidualnego wzorca reakcji na stres
-
Zmiana sposobu patrzenia na stres i problemy
Moduł 9: Uczenie odpowiedzialności i sprawstwa
-
Dlaczego w wychowywaniu tak ważne jest kształtowanie charakteru
-
Jak kształtować dobre nawyki
-
Blokowanie potrzeby samorealizacji dziecka/nastolatka to zaproszenie do chorób i zaburzeń – jak mądrze wspierać
-
Jak uczyć dzieci odpowiedzialności
-
Mechanizm konsekwencji zamiast kar i nagród
-
Uczenie umiejętności dokonywania wyborów
-
Jak zachęcać do mądrej samodzielności i eksploracji świata
Moduł 10: Elementy terapii w pracy nauczyciela
-
Umiejętność rozpoznania trudnych/problemowych sytuacji, zachowań u ucznia
-
Poznanie możliwości zastosowania technik terapeutycznych bazujących na zabawie
-
Techniki wykorzystujące fantazję
-
Techniki oparte na opowiadaniu historii
-
Techniki ekspresji poprzez sztukę
-
Techniki zabawowe z wykorzystaniem kukiełek
-
Techniki wykorzystujące zabawki i przedmioty
-
Techniki zabawy grupowej
-
Techniki wykorzystujące rysunek
-
Przećwiczenie wybranych metod
Cena:
-
Cena brutto za jedno spotkanie (warsztat + trening kompetencyjny) dla rady pedagogicznej jest negocjowana indywidualnie: jest zależna od liczby uczestników oraz wybranego tematu.
-
W przypadku chęci udziału rady pedagogicznej w całości lub większej części modułów – zniżki na każdym module