Centrum Szkoleniowo – Terapeutyczne SENS

Życie można przeżyć tylko na dwa sposoby: albo tak, jakby nic nie było cudem, albo tak, jakby cudem było wszystko.

Albert Einstein

Szkoły ponadgimnazjalne

Emocje, agresja, zachowania niepożądane

 Przeciwdziałanie przemocy szkolnej i rówieśniczej

Program szkolenia: 

  1. przemoc rówieśnicza – czym jest
  2. jej źródła i skutki
  3. jakie są jej przejawy i formy
  4. portret sprawcy
  5. portret ofiary
  6. portret świadka
  7. jak przeciwdziałać
  8. potrzeba i wartość profilaktyki
  9. możliwe działania i interwencje: praca z ofiarą, sprawcą i świadkiem
  10. kierunki działań na poziomie szkoły, klasy, indywidualnej
  11. co na to prawo – perspektywy i możliwości

Liczba godzin dydaktycznych: 6

 

Jak pracować z uczniem niedostosowanym społecznie

Program szkolenia: 

1. Problemy ucznia niedostosowanego społecznie.

  • niedostosowanie społeczne – deficyt i etykietka?
  • krótki życiorys kłopotoczyńcy,
  • problemy ucznia niedostosowanego społecznie.

2. Praca z uczniem niedostosowanym społecznie- eliminowanie przyczyn oporu.

  • opór w nauczycielu /wychowawcy,
  • eliminowanie przyczyn oporu w uczniu,

3. Podstawowe założenia w pracy.

  • osobiste zaangażowanie i tworzenie więzi,
  • jasność , stabilność , konsekwencja,
  • postawy i zachowanie służące kształtowaniu relacji.
4. Obszary pracy.

Liczba godzin dydaktycznych: 5

 

Seks i narkotyki – trudny temat – warsztaty dla nauczycieli

Program szkolenia: 

  1. nabycie wiedzy o zasadach rozmawiania z młodzieżą na trudne, krępujące tematy,
  2. poznanie technik komunikacyjnych przydatnych podczas rozmów na trudne tematy,
  3. przećwiczenie poznanych technik,
  4. poznanie nowatorskich i elastycznych sposobów rozmawiania z uczniami o zagrożeniach związanych z podejmowaniem aktywności seksualnej i sięgania po środki psychoaktywne.

Liczba godzin dydaktycznych: 5

Inspirujące i kreatywne godziny wychowawcze dla szkoły podstawowej (część I - metody pracy)

Cele pedagogiczne:

  • Nabycie wiedzy o zasadach konstruowania ciekawych, nowatorskich i kreatywnych godzin wychowawczych.
  • Poznanie metod diagnozy potrzeb uczniów w zakresie tematów godzin wychowawczych.
  • Wypracowanie własnego narzędzia diagnostycznego uczniowskich oczekiwań.
  • Poznanie inspirujących metod trenerskich prowadzenia godzin wychowawczych.
  • Przećwiczenie poznanych metod.
  • Poznanie konkretnych scenariuszy godzin wychowawczych.
  • Przećwiczenie prowadzenia zajęć wg wybranych scenariuszy.

Liczba godzin: 4

 

Inspirujące i kreatywne godziny wychowawcze dla szkoły podstawowej (część II – Gry, zabawy, ćwiczenia – warsztat trenera)

Cele pedagogiczne:

  • Poznanie ciekawych gier, zabaw i ćwiczeń wraz ze sposobami omówienia z uczniami.
  • Przećwiczenie poznanych metod.
  • Poznanie konkretnych scenariuszy godzin wychowawczych.
  • Przećwiczenie prowadzenia zajęć wg wybranych scenariuszy.

Liczba godzin: 4

Inspirujące i kreatywne godziny wychowawcze dla szkoły podstawowej (część III – Projektowanie scenariusza)

Cele pedagogiczne:

  • Poznanie ciekawych gier, zabaw i ćwiczeń wraz ze sposobami omówienia z uczniami.
  • Przećwiczenie poznanych metod.
  • Stworzenie własnego scenariusza zajęć.
  • Przećwiczenie prowadzenia zajęć wg własnego scenariusza.

Liczba godzin: 4

Zaburzenia zachowania, emocjonalne, rozwojowe

 
Okulary na ADHD – jak skutecznie pracować z dzieckiem/uczniem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej

Program szkolenia: 

  1. Diagnoza zachowań
  2. Interwencje behawioralne
  3. Instrukcja „obsługi”  ucznia z nadpobudliwością
  4. Skuteczne wydawanie poleceń
  5. Jak utrzymać uwagę
  6. Jak rozładować nadmiar energii, frustrację, etc.

 

Liczba godzin dydaktycznych: 5

Zachowania seksualne dzieci i młodzieży – identyfikacja, właściwe reagowanie, profilaktyka i terapia

Program szkolenia: 

  1. Umiejętność rozpoznawania charakteru zachowań seksualnych dzieci i młodzieży
  2. Identyfikacja – zachowania w normie, zachowania niepokojące, zachowania ryzykowne
  3. Kryteria diagnostyczne – normy w zależności od wieku/etapu rozwojowego
  4. Obserwacja i stawianie diagnozy
  5. Umiejętność rozumienia pojawiających się zachowań – jakie potrzeby i pragnienia wyraża, przyczyny, możliwe skutki
  6. Właściwa interpretacja
  7. Umiejętność właściwego reagowania
  8. Jak edukować w zależności od wieku, grupy
  9. Podejmowanie działań prawnych
  10. Gdzie szukać pomocy

Liczba godzin dydaktycznych: 5

Zachowania problemowe i trudności przystosowawcze u dzieci i młodzieży

Program szkolenia: 

  1. Diagnoza zachowań problemowych
  2. Charakterystyczne typy, kryteria rozpoznawania
  3. Przyczyny i skutki
  4. Czynniki wspierające i destrukcyjne
  5. Opracowanie planu działania
  6. Przykładowe interwencje na wspomaganie samokontroli, rozwoju społecznego, emocjonalnego, umiejętności szkolnych u dziecka

Liczba godzin dydaktycznych: 5

 

 
Cyberprzemoc – jak rozpoznawać jej przejawy i ofiary w szkole, jej rodzaje, uwarunkowania, profilaktyka i możliwe kierunki działań wychowawczych

Program szkolenia: 

  1. Charakterystyka zjawiska i skala problemu
  2. Formy przemocy
  3. Szkolny system zapobiegania
  4. Możliwości i kierunki działań profilaktycznych w szkole
  5. Procedura reagowania w przypadku wystąpienia cyberprzemocy
  6. Jak identyfikować sprawcę i zebrać dowody
  7. Działania wobec sprawcy cyberprzemocy
  8. Jak wspierać ofiarę cyberprzemocy
  9. Jak wspierać świadka –zgłaszającego zajście
  10. Dokumentacja oraz współpraca szkoły z policją i sądem rodzinnym
  11. Przykładowe scenariusze profilaktycznych zajęć dla uczniów

Liczba godzin dydaktycznych: 5