SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI EDUKACJI POCZĄTKOWEJ (KLASY 1-3)
Zachowania seksualne dzieci i młodzieży – identyfikacja, właściwe reagowanie, profilaktyka i terapia
Program szkolenia:
- Umiejętność rozpoznawania charakteru zachowań seksualnych dzieci i młodzieży
- Identyfikacja – zachowania w normie, zachowania niepokojące, zachowania ryzykowne
- Kryteria diagnostyczne – normy w zależności od wieku/etapu rozwojowego
- Obserwacja i stawianie diagnozy
- Umiejętność rozumienia pojawiających się zachowań – jakie potrzeby i pragnienia wyraża, przyczyny, możliwe skutki
- Właściwa interpretacja
- Umiejętność właściwego reagowania
- Jak edukować w zależności od wieku, grupy
- Podejmowanie działań prawnych
- Gdzie szukać pomocy
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Emocje, agresja, zachowania niepożądane
Zachowania problemowe i trudności przystosowawcze u dzieci i młodzieży
Program szkolenia:
- Diagnoza zachowań problemowych
- Charakterystyczne typy, kryteria rozpoznawania
- Przyczyny i skutki
- Czynniki wspierające i destrukcyjne
- Opracowanie planu działania
- Przykładowe interwencje na wspomaganie samokontroli, rozwoju społecznego, emocjonalnego, umiejętności szkolnych u dziecka
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Trudne dziecko – jak sobie radzić z zachowaniami agresywnymi dzieci
Program szkolenia:
- Zdobycie wiedzy na temat prawidłowości rozwojowych związanych ze sferą społeczno-emocjonalną u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, a szczególnie emocji trudnych – złość, smutek itd.
- Określenie, jakie problemy dziecka powinny zastanowić nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz rodzica.
- Poznanie sytuacji trudnych dla dziecka oraz co może być dla dziecka „sytuacją trudną”.
- Poznanie różnorodnych metody obserwacji dzieci w szkole.
- Nabycie umiejętności diagnozy dziecka.
- Poznanie reguł reagowania na agresję dzieci.
- Przedstawienie technik skutecznych na wyciszanie agresji dziecka, radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi.
- Praktyczne umiejętności ułatwiające radzenie sobie z konfliktami i zachowaniami agresywnymi dzieci, zarówno w wymiarze indywidualnej pracy z dzieckiem, jak i pracy z grupą.
- Poznanie i przećwiczenie gier, zabaw i ćwiczeń służących rozwiązywaniu konfliktów i przeciwdziałaniu agresji.
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Grupa bez przemocy – zabawy i ćwiczenia dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym uczące empatii i współpracy.
Program szkolenia:
- Stosowanie strategii reagowania na zachowania agresywne dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
- Stosowanie umów w pracy wychowawczej.
- Opracowanie planu wzmacniania pozytywnych zachowań u dzieci.
- Nabycie i doskonalenie umiejętności radzenia sobie z agresją w szkole.
- Zdobycie umiejętności kształtowania u dzieci zachowań prospołecznych.
- Poznanie technik i metod wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Agresja dziecięca i konflikty – sposoby poradzenia sobie
Program szkolenia:
- Określenie, jakie problemy dziecka powinny zastanowić nauczyciela oraz rodzica.
- Poznanie sytuacji trudnych dla dziecka oraz co może być „sytuacją trudną”.
- Poznanie reguł reagowania na agresję
- Przedstawienie technik skutecznych na wyciszanie agresji, radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi
- Praktyczne umiejętności ułatwiające radzenie sobie z konfliktami i zachowaniami agresywnymi, zarówno w wymiarze indywidualnej pracy, jak i pracy z grupą
- Poznanie i przećwiczenie gier, zabaw i ćwiczeń służących rozwiązywaniu konfliktów i przeciwdziałaniu agresji
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Poznajemy język uczuć, empatii i ciała – jak rozwijać wrażliwość emocjonalną dziecka oraz świadomość języka ciała
Program szkolenia:
- Zdobycie wiedzy na temat prawidłowości rozwojowych związanych ze sferą społeczno-emocjonalną u dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- Poznanie dróg dostępu do dziecięcych emocji, sposobów ich odpowiedniego wyrażania.
- Umiejętność rozwijania emocjonalności dzieci.
- Poznanie dróg dostępu do dziecięcej empatii.
- Umiejętność rozwijania empatii u dzieci.
- Przedstawienie propozycji różnorodnych gier i zabaw dot. uczuć, empatii oraz języka ciała.
- Praktyczne przećwiczenie zaproponowanych gier i zabaw.
- Zdobycie wiedzy na temat zasad konstruowania gier i zabaw rozwijających umiejętności społeczne.
- Praktyczne umiejętności tworzenia własnych gier i zabaw na bazie poznanych.
- Wypracowanie scenariusza zajęć z dziećmi.
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Wykorzystanie technik relaksacyjnych w pracy nauczyciela
Program szkolenia:
- Poznanie różnych technik relaksacyjnych (wizualizacja, muzyka, ćwiczenia fizyczne, techniki oddechowe)
- Wykorzystanie elementów gimnastyki mózgu
- W jaki sposób wprowadzać grupę w stan relaksu
- Uczenie świadomego relaksowania się
- Gry i zabawy inspirowane technikami relaksacyjnymi
- Wypracowanie scenariusza zajęć „W krainie spokoju”
Kreatywność, koncentracja uwagi, efektywna nauka
Kreatywne cztery pory roku w edukacji wczesnoszkolnej– czyli jak rozwijać naturalną kreatywność dziecka oraz wydłużać koncentrację na wykonywanych zadaniach
Program szkolenia:
- Twórcze myślenie, kreatywność i jej mechanizmy
- Naturalna kreatywność dziecka
- Metody i techniki wyzwalające kreatywność
- Uwaga, koncentracja i jej mechanizmy
- Metody i techniki wspierające rozwój umiejetności koncentrowania się
- Ćwiczenia na koncentrację
- Wypracowanie scenariusza zajęć z dziećmi
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Zajęcia relaksujące czyli o rozwijaniu fantazji, zainteresowań i zdolności uczniów klas I-III
Program szkolenia:
- rozwój osobisty każdego ucznia
- przyswajanie określonych umiejętności,
- porządkowanie i rozwiązywanie problemów przez uczniów,
- odprężenie przed lub w trakcie albo po nauce,
- budowanie poczucia zaufania, poprzez efektywną komunikację,
- wydłużanie koncentracji,
- wyrażanie własnych sądów, myśli opinii,
- rozwijanie aktywności społecznej,
- zdyscyplinowanie klasy, grupy
Liczba godzin dydaktycznych: 4
Kreatywne znaczenie zabawy w pracy pedagogicznej
Program szkolenia:
- Kreatywność – definicje pojęcia, zasady twórczego i kreatywnego myślenia
- Jednostka twórcza – jakimi cechami się charakteryzuje?
- Opis warunków niezbędnych do zainicjowania kreatywności
- Rozwój zdolności ułatwiających kreatywne myślenie: dokonywanie skojarzeń, rozumowanie dedukcyjne i indukcyjne, metaforyzowanie, abstrahowanie - przykłady zabaw i ćwiczeń
Liczba godzin dydaktycznych: 4