Centrum Szkoleniowo – Terapeutyczne SENS

SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI  EDUKACJI POCZĄTKOWEJ (KLASY 1-3)

 

 

Zachowania seksualne dzieci i młodzieży – identyfikacja, właściwe reagowanie, profilaktyka i terapia

Program szkolenia: 

  1. Umiejętność rozpoznawania charakteru zachowań seksualnych dzieci i młodzieży
  2. Identyfikacja – zachowania w normie, zachowania niepokojące, zachowania ryzykowne
  3. Kryteria diagnostyczne – normy w zależności od wieku/etapu rozwojowego
  4. Obserwacja i stawianie diagnozy
  5. Umiejętność rozumienia pojawiających się zachowań – jakie potrzeby i pragnienia wyraża, przyczyny, możliwe skutki
  6. Właściwa interpretacja
  7. Umiejętność właściwego reagowania
  8. Jak edukować w zależności od wieku, grupy
  9. Podejmowanie działań prawnych
  10. Gdzie szukać pomocy

Liczba godzin dydaktycznych: 5

Emocje, agresja, zachowania niepożądane

Zachowania problemowe i trudności przystosowawcze u dzieci i młodzieży

Program szkolenia: 

 

  1. Diagnoza zachowań problemowych
  2. Charakterystyczne typy, kryteria rozpoznawania
  3. Przyczyny i skutki
  4. Czynniki wspierające i destrukcyjne
  5. Opracowanie planu działania
  6. Przykładowe interwencje na wspomaganie samokontroli, rozwoju społecznego, emocjonalnego, umiejętności szkolnych u dziecka

 

Liczba godzin dydaktycznych: 5

Trudne dziecko – jak sobie radzić z zachowaniami agresywnymi dzieci

Program szkolenia: 

 

  1. Zdobycie wiedzy na temat prawidłowości rozwojowych związanych ze sferą społeczno-emocjonalną u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, a szczególnie emocji trudnych – złość, smutek itd.
  2. Określenie, jakie problemy dziecka powinny zastanowić nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz rodzica.
  3. Poznanie sytuacji trudnych dla dziecka oraz co może być dla dziecka „sytuacją trudną”.
  4. Poznanie różnorodnych metody obserwacji dzieci w szkole.
  5. Nabycie umiejętności diagnozy dziecka.
  6. Poznanie reguł reagowania na agresję dzieci.
  7. Przedstawienie technik skutecznych na wyciszanie agresji dziecka, radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi.
  8. Praktyczne umiejętności ułatwiające radzenie sobie z konfliktami i zachowaniami agresywnymi dzieci, zarówno w wymiarze indywidualnej pracy z dzieckiem, jak i pracy z grupą.
  9. Poznanie i przećwiczenie gier, zabaw i ćwiczeń służących rozwiązywaniu konfliktów i przeciwdziałaniu agresji.

 

Liczba godzin dydaktycznych: 5

 
Grupa bez przemocy – zabawy i ćwiczenia dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym uczące empatii i współpracy.

Program szkolenia: 

  1. Stosowanie strategii reagowania na zachowania agresywne dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
  2. Stosowanie umów w pracy wychowawczej.
  3. Opracowanie planu wzmacni­ania pozytywnych zachowań u dzieci.
  4. Nabycie i doskonalenie umiejętności radzenia sobie z agresją w szkole.
  5. Zdobycie umiejętności kształtowania u dzieci zachowań prospołecznych.
  6. Poznanie technik i metod wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.

Liczba godzin dydaktycznych: 5

 
Agresja dziecięca i konflikty – sposoby poradzenia sobie

Program szkolenia: 

  1. Określenie, jakie problemy dziecka powinny zastanowić nauczyciela oraz rodzica.
  2. Poznanie sytuacji trudnych dla dziecka oraz co może być „sytuacją trudną”.
  3. Poznanie reguł reagowania na agresję
  4. Przedstawienie technik skutecznych na wyciszanie agresji, radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi
  5. Praktyczne umiejętności ułatwiające radzenie sobie z konfliktami i zachowaniami agresywnymi, zarówno w wymiarze indywidualnej pracy, jak i pracy z grupą
  6. Poznanie i przećwiczenie gier, zabaw i ćwiczeń służących rozwiązywaniu konfliktów i przeciwdziałaniu agresji

Liczba godzin dydaktycznych: 5

 
Poznajemy język uczuć, empatii i ciała – jak rozwijać wrażliwość emocjonalną dziecka oraz świadomość języka ciała

Program szkolenia: 

  1. Zdobycie wiedzy na temat prawidłowości rozwojowych związanych ze sferą społeczno-emocjonalną u dzieci w wieku wczesnoszkolnym
  2. Poznanie dróg dostępu do dziecięcych emocji, sposobów ich odpowiedniego wyrażania.
  3. Umiejętność rozwijania emocjonalności dzieci.
  4. Poznanie dróg dostępu do dziecięcej empatii.
  5. Umiejętność rozwijania empatii u dzieci.
  6. Przedstawienie propozycji różnorodnych gier i zabaw dot. uczuć, empatii oraz języka ciała.
  7. Praktyczne przećwiczenie zaproponowanych gier i zabaw.
  8. Zdobycie wiedzy na temat zasad konstruowania gier i zabaw rozwijających umiejętności społeczne.
  9. Praktyczne umiejętności tworzenia własnych gier i zabaw na bazie poznanych.
  10. Wypracowanie scenariusza zajęć z dziećmi.

Liczba godzin dydaktycznych: 5

 
Wykorzystanie technik relaksacyjnych w pracy nauczyciela

Program szkolenia: 

  1. Poznanie różnych technik relaksacyjnych (wizualizacja, muzyka, ćwiczenia fizyczne, techniki oddechowe)
  2. Wykorzystanie elementów gimnastyki mózgu
  3. W jaki sposób wprowadzać grupę w stan relaksu
  4. Uczenie świadomego  relaksowania się
  5. Gry i zabawy inspirowane technikami relaksacyjnymi
  6. Wypracowanie scenariusza zajęć „W krainie spokoju”
Liczba godzin dydaktycznych: 5
 
 

Kreatywność, koncentracja uwagi, efektywna nauka

Kreatywne cztery pory roku w edukacji wczesnoszkolnej– czyli jak rozwijać naturalną kreatywność dziecka oraz wydłużać koncentrację na wykonywanych zadaniach

Program szkolenia: 

    1. Twórcze myślenie, kreatywność i jej mechanizmy
    2. Naturalna kreatywność dziecka
    3. Metody i techniki wyzwalające kreatywność
    4. Uwaga, koncentracja i jej mechanizmy
    5. Metody i techniki wspierające rozwój umiejetności koncentrowania się
    6. Ćwiczenia na koncentrację
    7. Wypracowanie scenariusza zajęć z dziećmi

Liczba godzin dydaktycznych: 5

 
Zajęcia relaksujące czyli o rozwijaniu fantazji, zainteresowań i zdolności uczniów klas I-III

Program szkolenia: 

  1. rozwój osobisty każdego ucznia
  2. przyswajanie określonych umiejętności,
  3. porządkowanie i rozwiązywanie problemów przez uczniów,
  4. odprężenie przed lub w trakcie  albo po nauce,
  5. budowanie poczucia zaufania, poprzez efektywną komunikację,
  6. wydłużanie koncentracji,
  7. wyrażanie własnych sądów, myśli opinii,
  8. rozwijanie aktywności społecznej,
  9. zdyscyplinowanie klasy, grupy

Liczba godzin dydaktycznych: 4 

 
Kreatywne znaczenie zabawy w pracy pedagogicznej

Program szkolenia: 

  1. Kreatywność – definicje pojęcia, zasady twórczego i kreatywnego myślenia
  2. Jednostka twórcza – jakimi cechami się charakteryzuje?
  3. Opis warunków niezbędnych do zainicjowania kreatywności
  4. Rozwój zdolności ułatwiających kreatywne myślenie: dokonywanie skojarzeń, rozumowanie dedukcyjne i indukcyjne, metaforyzowanie, abstrahowanie  - przykłady zabaw i ćwiczeń

Liczba godzin dydaktycznych: 4