Szkoły ponadgimnazjalne
Emocje, agresja, zachowania niepożądane
Przeciwdziałanie przemocy szkolnej i rówieśniczej
Program szkolenia:
- przemoc rówieśnicza – czym jest
- jej źródła i skutki
- jakie są jej przejawy i formy
- portret sprawcy
- portret ofiary
- portret świadka
- jak przeciwdziałać
- potrzeba i wartość profilaktyki
- możliwe działania i interwencje: praca z ofiarą, sprawcą i świadkiem
- kierunki działań na poziomie szkoły, klasy, indywidualnej
- co na to prawo – perspektywy i możliwości
Liczba godzin dydaktycznych: 6
Jak pracować z uczniem niedostosowanym społecznie
Program szkolenia:
1. Problemy ucznia niedostosowanego społecznie.
- niedostosowanie społeczne – deficyt i etykietka?
- krótki życiorys kłopotoczyńcy,
- problemy ucznia niedostosowanego społecznie.
2. Praca z uczniem niedostosowanym społecznie- eliminowanie przyczyn oporu.
- opór w nauczycielu /wychowawcy,
- eliminowanie przyczyn oporu w uczniu,
3. Podstawowe założenia w pracy.
- osobiste zaangażowanie i tworzenie więzi,
- jasność , stabilność , konsekwencja,
- postawy i zachowanie służące kształtowaniu relacji.
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Seks i narkotyki – trudny temat – warsztaty dla nauczycieli
Program szkolenia:
- nabycie wiedzy o zasadach rozmawiania z młodzieżą na trudne, krępujące tematy,
- poznanie technik komunikacyjnych przydatnych podczas rozmów na trudne tematy,
- przećwiczenie poznanych technik,
- poznanie nowatorskich i elastycznych sposobów rozmawiania z uczniami o zagrożeniach związanych z podejmowaniem aktywności seksualnej i sięgania po środki psychoaktywne.
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Inspirujące i kreatywne godziny wychowawcze dla szkoły podstawowej (część I - metody pracy)
Cele pedagogiczne:
- Nabycie wiedzy o zasadach konstruowania ciekawych, nowatorskich i kreatywnych godzin wychowawczych.
- Poznanie metod diagnozy potrzeb uczniów w zakresie tematów godzin wychowawczych.
- Wypracowanie własnego narzędzia diagnostycznego uczniowskich oczekiwań.
- Poznanie inspirujących metod trenerskich prowadzenia godzin wychowawczych.
- Przećwiczenie poznanych metod.
- Poznanie konkretnych scenariuszy godzin wychowawczych.
- Przećwiczenie prowadzenia zajęć wg wybranych scenariuszy.
Liczba godzin: 4
Inspirujące i kreatywne godziny wychowawcze dla szkoły podstawowej (część II – Gry, zabawy, ćwiczenia – warsztat trenera)
Cele pedagogiczne:
- Poznanie ciekawych gier, zabaw i ćwiczeń wraz ze sposobami omówienia z uczniami.
- Przećwiczenie poznanych metod.
- Poznanie konkretnych scenariuszy godzin wychowawczych.
- Przećwiczenie prowadzenia zajęć wg wybranych scenariuszy.
Liczba godzin: 4
Inspirujące i kreatywne godziny wychowawcze dla szkoły podstawowej (część III – Projektowanie scenariusza)
Cele pedagogiczne:
- Poznanie ciekawych gier, zabaw i ćwiczeń wraz ze sposobami omówienia z uczniami.
- Przećwiczenie poznanych metod.
- Stworzenie własnego scenariusza zajęć.
- Przećwiczenie prowadzenia zajęć wg własnego scenariusza.
Liczba godzin: 4
Zaburzenia zachowania, emocjonalne, rozwojowe
Okulary na ADHD – jak skutecznie pracować z dzieckiem/uczniem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej
Program szkolenia:
- Diagnoza zachowań
- Interwencje behawioralne
- Instrukcja „obsługi” ucznia z nadpobudliwością
- Skuteczne wydawanie poleceń
- Jak utrzymać uwagę
- Jak rozładować nadmiar energii, frustrację, etc.
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Zachowania seksualne dzieci i młodzieży – identyfikacja, właściwe reagowanie, profilaktyka i terapia
Program szkolenia:
- Umiejętność rozpoznawania charakteru zachowań seksualnych dzieci i młodzieży
- Identyfikacja – zachowania w normie, zachowania niepokojące, zachowania ryzykowne
- Kryteria diagnostyczne – normy w zależności od wieku/etapu rozwojowego
- Obserwacja i stawianie diagnozy
- Umiejętność rozumienia pojawiających się zachowań – jakie potrzeby i pragnienia wyraża, przyczyny, możliwe skutki
- Właściwa interpretacja
- Umiejętność właściwego reagowania
- Jak edukować w zależności od wieku, grupy
- Podejmowanie działań prawnych
- Gdzie szukać pomocy
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Zachowania problemowe i trudności przystosowawcze u dzieci i młodzieży
Program szkolenia:
- Diagnoza zachowań problemowych
- Charakterystyczne typy, kryteria rozpoznawania
- Przyczyny i skutki
- Czynniki wspierające i destrukcyjne
- Opracowanie planu działania
- Przykładowe interwencje na wspomaganie samokontroli, rozwoju społecznego, emocjonalnego, umiejętności szkolnych u dziecka
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Cyberprzemoc – jak rozpoznawać jej przejawy i ofiary w szkole, jej rodzaje, uwarunkowania, profilaktyka i możliwe kierunki działań wychowawczych
Program szkolenia:
- Charakterystyka zjawiska i skala problemu
- Formy przemocy
- Szkolny system zapobiegania
- Możliwości i kierunki działań profilaktycznych w szkole
- Procedura reagowania w przypadku wystąpienia cyberprzemocy
- Jak identyfikować sprawcę i zebrać dowody
- Działania wobec sprawcy cyberprzemocy
- Jak wspierać ofiarę cyberprzemocy
- Jak wspierać świadka –zgłaszającego zajście
- Dokumentacja oraz współpraca szkoły z policją i sądem rodzinnym
- Przykładowe scenariusze profilaktycznych zajęć dla uczniów
Liczba godzin dydaktycznych: 5